Sunday, 10 November 2013

Pengalaman

Assalamualaikum,


Sekarang tengah popular cerita hantu macam Highland Tower yang katanya seram sangat tu.Dah katanya seram sangat memang sah aku tak nak dan takkan tengok.Bila cakap pasal cerita hantu teringat masa umur 11 tahun(darjah 5) aku sendiri yang nampak hantu.Tak payah cakaplah apa perasaan masa tu, memang rasa tak percaya apa yang ada depan mata lepas tu bila rasa tak percaya aku tengok lagi, bila dah tengok memang sah lah mendalah tu.Bila dah nampak mendalah tu dalam hati cakap '' pergilah !!!''.Aku nampak mendalah tu dekat pokok pisang depan rumah nenek aku.Aku ''ter''nampak hantu 2 kali dekat tempat yang sama. Masa umur 11 tahun manalah aku tahu nak baca doa apakan.Bila dah besar(dalam hati cakap dah besar ke ?) baru tahu doa apa yang kita boleh baca bila berada dalam keadaan ni.

Ini doa yang boleh dibaca bila ada dalam keadaan aku tadi:


Doa halau hantu syaitan:

Bila kita terdengar suara hantu tapi belum nampak hantu itu, baca ayat ini, InsyaAllah tidak 

akan diganggu oleh hantu syaitan :


اعوذ بكلمات الله التامات من شر ما خلق و من شر شياطين و ان يحضرون

Sebutan : Au'zubikalimaatillahi taammaati minsyarrima khalaq, wamin syarri syayaatin wai'n yahdhurun

Maksud : Aku berlindung dengan kalimah-kalimah Allah yang sangat sempurna dari segala 

makhluk (yang jahat) dan daripada syaitan (hantu) daripada mereka datang kepada aku.



Tapi bila hantu telah menjelma di hadapan kita, baca ayat ini 3 kali:

العنك بلعنة الله

Sebutan : Al laknuka bilaknatillah

Maksudnya : Aku laknat kamu dengan laknat Allah.



Kenalah hafal doa ni takkanlah bila dah nampak hantu baru nak cari dekat google doa ni kan.
Aku pun tengah nak menghafal doa ni,kalau-kalau ''ter''nampak lagi.
Selamat menghafal.












Saturday, 19 October 2013

Hari Raya Aidil Adha

Assalamualaikum,



Hari Raya Aidil Adha ataupun Raya Haji is celebrate on last tuesday(10 Zulhijjah 1434 bersamaan dengan 13.10.2013).Mulanya memang malas dan malu nak pergi ke masjid sebabnya tak pernah pergi masjid untuk tolong masa kurban.Tapi disebabkan mak dah suruh pergi jelah kan.Datang tolong-tolong je.Sampai dekat masjid, aku dan adik ikut je belakang mak,walaupun umur dah 16 tahun tapi tetap ikut belakang mak(gelak sorang-sorang) sebabnya malu,datang masjid pun sebab:

  • ada majlis hari raya aidilfitri
  • sembahyang hajat(program sekolah)

Lepas tu,daftar(bagi nama),cari kerusi untuk duduk,duduk pun sebelah mak tak boleh nak berpisah.Mula-mula berborak lepas tu barulah potong sayur.Dah habis potong sayur adalah sorang pak cik ni dia letak organ dalaman lembu yang berdarah dan masih bergerak tu dekat depan aku.Dalam hati sabar jelah.Dahlah aku ni pening bila tengok darah.Tak kiralah darah manusia ke darah haiwan ke asalkan darah kalau ditengok lama-lama memang pening kepala lah.Lepas waktu zohor,barulah daging kurban diagihkan.Aku pun dapat. Terasa bangga bila dapat daging.Macam dunia aku yang punya(hahaha).Dan itulah pengalaman aku di Hari Raya Aidul Adha.

Sunday, 13 October 2013

Makanan

Assalamualaikum


Tajuk makanan,cerita pun mestilah ada kena mengena dengan makanan.Disebabkan ada seorang hamba Allah ni asyik masak menggunakan bahan yang sama iaitu ''AYAM'' pun dia nak kutuk.Sebab ayam je dia nak cari kesalahan orang lain.Salah ke dia nak masak,mana tahu kalau dia suka makan ayam ke ? Kan.Dah dia rasa nak makan makanan tu biar jelah.Lagipun bukannya kau yang masak,lainlah kalau kau yang masak.Lepas tu boleh pulak kau buat status ''Ke tk reti masak Selain masak ayam ? ?'' ni betul-betul ayat yang aku copy and paste.Kalaulah aku jadi akak yang masak ayam ni sah-sah orang yang buat status ni aku balas balik status dia.(kiranya fight baliklah) Makanan pun nak dijadikan isu.